Untitled Document

Waarom E-nummers en Suikervrij...

Onze dagelijkse voeding... het liefst zonder toevoegingen van chemische E-nummers, geraffineerde suikerstransvetten en noem maar op...

 Het is al lang bekend dat chemische E-nummers, geraffineerde suikers en transvetten ons afweersysteem verzwakt. Deze tevoegingen worden in ons eten verwerkt om de producten langer houdbaar, meer smaak, geur en kleur te geven. Maar wat doet dit met ons lichaam?

Misschien ben jij je er nog niet van bewust, maar vrijwel alle chemische E-nummers zoals kleurstoffen, conserveermiddelen, voedingszuren, verdikkingsmiddelen, emulgatoren en smaakversterkers, welke in onze dagelijkse voeding wordt toegevoegd, zorgen voor risico's als hyperactiviteit, astma, eczeem, slapeloosheid, onrust, hoofdpijn, chronische moeheid, depressiviteit en je zou er zelfs kanker van kunnen krijgen! Onderschat ook de geraffineerde suikers niet, de voedingsindustrie heeft er zelfs 77 verschillende (lees schuilnamen) voor bedacht... dit doen ze om de consument op het verkeerde been te zetten! Deze suikers ondermijnen niet alleen ons imuunsysteem, maar hebben ook een verslavende werking, waardoor er ziektes als obesitas en diabetes kunnen ontstaan. Zelf bij kinderen gaat het op jeugdige leeftijd vaak al verkeerd met het (melk)gebit. 

Zorg voor een gezonde basis, eet gevarieerd en koop dagelijks producten die je voeden en niet vullen, alleen dan is ons lichaam weer in staat om ons immuunsysteem te herstellen, met als resultaat dat je veel beter in je vel komt te zitten, je daardoor energieker, positiever, gezonder en om die reden beter om kan gaan met tegenslagen en stress. Kook dagelijks vers en vermijd zoveel mogelijk de kant en klare pakjes, wordt weer creatief, denk gezond, leef gezond, je gaat natuurlijke smaken weer waarderen en je zal merken dat het leuker en veel lekkerder is... 

Dan nog een laatste en zeker niet onbelangrijke voedingsbron. Hoewel water niet tot de voedselgroepen wordt gerekend, moeten we wel beseffen dat water onze eerste levensbehoefte is. Een tekort aan water merk je onmiddellijk aan je energiepeil, je krijgt een sloom gevoel, het geeft fysieke moeheid. Veel mensen verwarren dit gevoel met honger en gaan op zoek naar suiker, laat je niet verleiden en drink ieder uur een flink glas bronwater. Drink 1 tot 2 glazen water als je opstaat, dit activeert je organen. Drink een half uur voor en tweeenhalf tot drie uur na je eten weinig of geen water, de enzymen in je lichaam/voeding verteren je eten beter. Drink meer water als je veel sport of zweet.

LET OP! Ook in biologische producten kunnen geraffineerde suikers verwerkt zijn, lees daarom op de verpakking wat er eventueel is toegevoegd!

Heb jij onverklaarbare klachten... zoek dan het antwoord in je dagelijkse voeding, je bent namelijk wat je eet! Verder heb ik nog wat leuke boeken cq websites waar je vast wel wat mee kan. Zorg goed voor jezelf, want je leeft vandaag!!!

Smakelijck Zoet van auteur Williene Klinck, is een boek vol recepten zonder geraffineerde suikers en E-nummers. 

En een link naar de website van Carola van Bemmelen auteur 100% suikervrij

Renske Kroes auteur van het boek "Powerfood" puur biologische recepten voor een happy & healthy lifestyle.

[Terug]